divendres, 16 de desembre del 2011

CONCLUSIONS FINALS

Com heu anat observant a mesura que anava treient una conclusió l'anava expressant en el bloc. Al finalitzar l'anàlisi de totes les classes, vaig analitzar globalment el cicle i la conclusió més important és que dels 95 alumnes de cicle inicial 36 alumnes (37,2%) tenen dificultats en la prova de comprensió lectora, però tant sols 13,6% d'aquests tenen dificultats en les dues proves per motius visioperceptius, amb mancances per analitzar visualment les lletres i les paraules.

És a dir, a cicle inicial de l'escola té un persentatge molt baix 13,6% d'alumnes que té dificultats en la comprensió lectora per causa de les dificultats visioperceptius. En el cas d'aquests nens, la proposta de millora es centrarà en portar a terme treballs visioperceptius abans de realitzar treballs més especifics de comprensió lectora.

Per la resta de nens del cicle inicial que tenen mancances en la comprensió lectora, per diferents circunstancies no visioperceptives, se'ls proposarà diferents activitats, metodologies, estratègies d'aula, jocs, material didàctic... per a realitzar a l'aula en el dia a dia.

Com hem pogut veure en les entrevistes amb les mestres, el treball de comprensió lectora a l'aula el realitzen majoritariament a travès d'un treball individual de l'alumne cap als textes, amb preguntes o activitats corresponents, i el treball en gran grup, contestant a preguntes i comentant el text.

Una proposta de millora cap a totes les aules del cicle, ha estat treballar l'aprenentatge cooperatiu, ja que trobem que és un mètode eficaç per a la millora de la comprensió lectora, tot i sabem que és una forma d'organitzar el treball. L'aprenentatge cooperatiu utilitzat com a forma per a l'activació de coneixements previs, aprenentatge de noves paraules, entrenament en la supervisió de la pròpia comprensió, localització d'idees principals, autopreguntes, construcció d'inferències o elaboració de resums, entre uns altres. Però la conclusió de la nostra proposta és qie aporta un valor afegit al mètode que s'utilitzi. Permetrà que les estratègies de comprensió s'utilitzin en interacció amb uns altres, que uns alumnes ensenyin a uns altres i que el professor pugui dedicar més temps a supervisar l'aprenentatge dels alumnes i a corregir el necessari.

Dos sistemes d'aprenentatge cooperatiu que es proposa a les mestres és la tutoria entre iguals i l'ensenyament recíproc.En la tutoria entre iguals alguns alumnes assumeixen el paper de tutors d'uns altres i els presenten les activitats d'aprenentatge, avaluen la seva realització i reforcen o corregeixen a l'alumne tutoritzat. En l'ensenyament recíproc un líder, que pot ser el professor o un alumne, condueix un diàleg amb els altres estudiants del grup d'aprenentatge, modelant l'ús de les estratègies, proporcionant coneixements sobre quan i on utilitzar-les i ajudant als altres a emprar-les. Quan els altres estudiants es familiaritzen amb les estratègies, van prenent per torns el paper de líder.

Tot i que crec que el treball en petit grup té més possibilitats per debatre els textos i intercanviar idees, mentre que en les parelles la comunicació és més limitada i el treball acaba convertint-se simplement a completar les tasques assignades. Cal portar-ho a la practica per observar quina de les dues ajuda a millorar els resultats en comprensió lectora.

Aquesta és una de les últimes fases del practicum, tot i que per observar l'efectivitat de les propostes de millora caldria observar la propera fase: portar a terme les activitats o estratègies proposades; però per manca de temps, faran el seguiment del projecte les mestres corresponents a les aules analitzades.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada